TOV best practices
Digitalizace IT
Finanční kurzy
Legislativa a zákonná školení
Komunikační dovednosti
Osobnostní rozvoj a produktivita
Koučink a mentoring
Prezentační dovednosti
Profesní dovednosti
Manažerské dovednosti
Řizení a vedení projektů
Soft Skills in English
Ostatní
Inspirace
Hledáte nové nápady a zdroje pro své školení? Připravili jsme pro vás tipy na knihy, online platformy, webináře a další. Vše na jednom místě, abyste mohli snadno čerpat inspiraci.
Profesionální online trénink
Lektorský workshop, září 2025
Zde najdete záznam z online workshopu s Adamem Kulhánkem.
EDUAtalk podcast
Pod hlavičkou EDUAtalk vede Aneta Soldánová rozhovory s našimi lektory. Poslouchejte inspirativní povídání nejen ze světa vzdělávání. ZDE
AI v lektorské praxi - pokročilí
Lektorský workshop, duben 2025
Zde najdete další záznam z pokračování online workshopu.
AI v lektorské praxi - začátečníci
Lektorský workshop, duben 2025
Podívejte se na záznam z proběhlého online workshopu.
Interaktivní prvky během školení
Lektorský workshop, únor 2025
Zde najdete textový souhrn z workshopu se všemi popisy, tipy a odkazy.
SDÍLENÍ OČEKÁVÁNÍ
SLIDE 3
1. Sdílení očekávání
Název aktivity: Sdílení očekávání
Podrobný popis použití:
Účastníci jsou vyzváni, aby se zamysleli nad svými očekáváními od školení.
Existuje několik způsobů, jak to provést:
Individuální reflexe: Účastníci si sami pro sebe napíší svá očekávání.
Práce ve dvojicích/malých skupinách: Účastníci sdílejí svá očekávání s jedním nebo více kolegy a společně je shrnou.
Plenární diskuse: Účastníci sdílejí svá očekávání s celou skupinou.
Lektor zaznamenává očekávání účastníků (např. na flipchart, tabuli, sdílený dokument).
Během školení se lektor vrací k zaznamenaným očekáváním a ověřuje, zda jsou naplňována.
2. Otázka
Název aktivity: Otázka
Podrobný popis použití:
Lektor klade účastníkům otázky, aby podpořil jejich aktivní zapojení, prověřil jejich porozumění učivu, podnítil diskusi nebo je přiměl k zamyšlení.
Otázky mohou být:
Otevřené: Vyžadují podrobnější odpověď a podněcují diskusi.
Uzavřené: Mají jasnou, stručnou odpověď (ano/ne, výběr z možností).
Retorické: Nemají za cíl získat odpověď, ale spíše podnítit zamyšlení.
Lektor může otázky klást:
Celé skupině: Pro podnícení diskuse a sdílení názorů.
Jednotlivým účastníkům: Pro prověření porozumění, zapojení nebo
Zadání aktivity:
Zadání je samotná otázka. Například:
"Co vás na tomto tématu nejvíce zaujalo?" (otevřená otázka)
"Rozumíte tomuto konceptu?" (uzavřená otázka)
"Není to zajímavé?" (retorická otázka)
3. Popsaný lístek
Název aktivity: Popsaný lístek
Podrobný popis použití:
Účastníci dostanou lístky papíru, na které mají napsat své odpovědi, názory, otázky nebo jiné informace související s tématem školení.
Lístky mohou být použity různými způsoby:
Anonymní sběr: Účastníci napíší své odpovědi anonymně a lístky se shromáždí a diskutují.
Sdílení ve dvojicích/skupinách: Účastníci si lístky vymění s kolegy a diskutují o obsahu.
Individuální reflexe: Účastníci si lístky ponechají a použijí je pro individuální reflexi.
Lektor může lístky použít pro získání zpětné vazby, prověření porozumění, podnícení diskuse nebo sběr nápadů.
Zadání aktivity:
"Na lístek prosím napište jednu otázku, která vás v souvislosti s tímto tématem napadá."
"Na lístek prosím napište jednu věc, kterou jste se dnes naučili."
"Na lístek prosím napište jeden návrh na zlepšení tohoto školení."
4. Karta s vizualizací
Název aktivity: Karta s vizualizací
Podrobný popis použití:
Účastníci dostanou karty, na kterých jsou různé vizualizace (Koučovací karty, obrázky, grafy, schémata, infografiky) související s tématem školení.
Karty mohou být použity různými způsoby:
Diskuse ve skupinách: Účastníci diskutují o obsahu vizualizací a jejich vztahu k tématu školení.
Prezentace: Účastníci si vyberou kartu a prezentují její obsah a význam.
Řazení a kategorizace: Účastníci řadí a kategorizují karty podle určitých kritérií.
Brainstorming: Účastníci používají karty jako podnět pro brainstorming.
Zadání aktivity:
"Ve skupinách si prohlédněte karty s vizualizacemi a diskutujte o tom, jak souvisejí s tématem školení."
"Každý si vyberte jednu kartu a připravte si krátkou prezentaci o jejím obsahu a významu."
"Roztřiďte karty do kategorií podle toho, jaký aspekt tématu školení zobrazují."
5. Škála
Název aktivity: Škála
Podrobný popis použití:
Účastníci hodnotí své názory, postoje, znalosti nebo dovednosti pomocí škály.
Škála může být:
Číselná: Např. od 1 do 5, kde 1 znamená "vůbec nesouhlasím" a 5 znamená "plně souhlasím".
Slovní: Např. "vůbec", "málo", "středně", "hodně", "velmi".
Grafická: Např. posuvník, emotikony.
Škála může být použita:
Před a po školení: Pro měření změny v postojích nebo znalostech.
Během školení: Pro získání rychlé zpětné vazby nebo prověření porozumění.
Individuálně nebo ve skupině: Účastníci mohou hodnotit sami sebe nebo se mohou podělit o své hodnocení s ostatními.
Zadání aktivity:
"Na škále od 1 do 5 ohodnoťte, jak moc souhlasíte s následujícím tvrzením: 'Tento koncept je pro mě srozumitelný.'" (číselná škála)
"Označte na škále, jak moc se cítíte jistí v používání této dovednosti." (slovní škála)
"Pomocí posuvníku vyjádřete svůj názor na tuto problematiku." (grafická škála)
6. Očekávací strom
Název aktivity: Očekávací strom
Podrobný popis použití:
Účastníci si představí strom, kde kmen představuje téma školení, větve představují dílčí témata nebo oblasti a listy představují konkrétní očekávání.
Účastníci zapisují svá očekávání na "listy" (papírky) a umisťují je na "strom" (např. nakreslený na flipchartu nebo tabuli).
Očekávací strom může být použit:
Na začátku školení: Pro sdílení očekávání a vytvoření společného základu.
V průběhu školení: Pro sledování naplňování očekávání a úpravu obsahu nebo metod.
Na konci školení: Pro reflexi naplnění očekávání a shrnutí získaných poznatků.
Zadání aktivity:
"Představte si, že toto školení je strom. Kmen představuje hlavní téma, větve představují dílčí témata a listy představují vaše konkrétní očekávání. Napište svá očekávání na papírky, které budeme považovat za listy, a umístěte je na strom."
Během školení se k očekávacímu stromu vracejte a reflektujte, zda jsou očekávání naplňována.
7. Asociace s flipem
Název aktivity: Asociace s flipem
Podrobný popis použití:
Lektor napíše na flipchart klíčové slovo nebo téma související se školením.
Účastníci jsou vyzváni, aby říkali slova, fráze nebo myšlenky, které se jim s tímto klíčovým slovem nebo tématem asociují.
Lektor zapisuje asociace účastníků na flipchart.
Aktivita může být provedena:
Individuálně: Každý účastník řekne jednu asociaci.
Ve skupinách: Účastníci ve skupinách brainstormují asociace a sdílejí je s celou skupinou.
Volně: Účastníci říkají asociace spontánně.
Zadání aktivity:
"Na flipchart jsem napsal/a klíčové slovo/téma: [název klíčového slova/tématu]. Nyní vás prosím, abyste říkali slova, fráze nebo myšlenky, které se vám s tímto slovem/tématem asociují. Budu je zapisovat na flipchart."
ICE BREAKY
SLIDE 4
1. Tři věci o mně
Název aktivity: Tři věci o mně
Podrobný popis použití:
Každý účastník se podělí s ostatními o tři informace o sobě.
Jedna z těchto informací může být nepravdivá (volitelné, slouží k odlehčení a zábavě).
Ostatní účastníci se snaží uhodnout, která informace je nepravdivá (pokud je tato varianta použita).
Nebo mohou být 3 druhy informací: Co o mě nikdo neví, Čím jsem užitečná, atd.
Informace mohou být sdíleny:
Ústně v kruhu.
Ve dvojicích nebo malých skupinách.
Písemně na papír a poté sdíleny.
Zadání aktivity:
"Připravte si tři informace o sobě. Dvě z nich by měly být pravdivé a jedna nepravdivá (pokud chcete použít tuto variantu). Podělte se o ně s ostatními."
(Pro ústní sdílení v kruhu) "Postupně se budeme představovat a každý řekne tři věci o sobě."
(Pro práci ve dvojicích) "Ve dvojicích si navzájem řekněte tři věci o sobě."
2. Popsaný lístek
Název aktivity: Popsaný lístek
Podrobný popis použití:
Účastníci dostanou lístky papíru, na které mají napsat informace o sobě.
Informace mohou být:
Zajímavost o sobě.
Hobby nebo zájem.
Očekávání od školení.
Otázka pro ostatní účastníky.
Lístky mohou být použity různými způsoby:
Výměna lístků: Účastníci si lístky vymění a snaží se najít osobu, které lístek patří.
Skupinová diskuse: Lístky se rozdělí do skupin a slouží jako podnět pro diskusi.
Zadání aktivity:
"Na lístek prosím napište jednu zajímavost o sobě."
"Na lístek prosím napište svůj oblíbený koníček."
"Na lístek prosím napište jednu otázku, kterou byste chtěli položit ostatním účastníkům."
3. Karta s vizualizací
Název aktivity: Karta s vizualizací
Podrobný popis použití:
Účastníci dostanou karty s různými vizualizacemi (obrázky, fotografie, symboly).
Účastníci si vyberou kartu, která je jim blízká nebo která je nějakým způsobem reprezentuje.
Účastníci se podělí s ostatními o to, proč si vybrali danou kartu a co pro ně znamená.
Karty mohou být použity:
Pro úvodní představení.
Pro podnícení diskuse.
Pro vyjádření pocitů nebo nálad.
Zadání aktivity:
"Vyberte si kartu, která vás nejvíce zaujme nebo která vás nějakým způsobem reprezentuje. Řekněte nám, proč jste si ji vybrali."
"Prohlédněte si karty a vyberte si tu, která nejlépe vystihuje vaši náladu. Podělte se o to s ostatními."
4. Škála
Název aktivity: Škála
Podrobný popis použití:
Účastníci se pomocí škály vyjádří k různým otázkám nebo tvrzením souvisejícím s tématem školení nebo s jejich osobními preferencemi.
Škála může být:
Číselná (např. 1-5, 1-10).
Slovní (např. "vůbec nesouhlasím" - "plně souhlasím").
Grafická (např. posuvník).
Škála může být použita:
Pro zjištění očekávání od školení.
Pro zjištění úrovně znalostí nebo dovedností.
Pro zjištění názorů nebo postojů.
Zadání aktivity:
"Na škále od 1 do 5 ohodnoťte, jak moc se těšíte na toto školení (1 = vůbec se netěším, 5 = moc se těším)."
"Označte na škále, jak moc souhlasíte s následujícím tvrzením: 'Rád/a pracuji v týmu.'"
"Pomocí posuvníku vyjádřete, jak moc jste unaveni (posuňte posuvník od 'odpočatý/á' po 'velmi unavený/á')."
5. Očekávací strom
Název aktivity: Očekávací strom
Podrobný popis použití:
Účastníci si představí strom, kde kmen představuje téma školení, větve představují dílčí témata nebo oblasti a listy představují konkrétní očekávání nebo cíle.
Účastníci zapisují svá očekávání nebo cíle na "listy" (papírky) a umisťují je na "strom" (např. nakreslený na flipchartu nebo tabuli).
Očekávací strom může být použit:
Pro sdílení očekávání od školení.
Pro stanovení osobních cílů.
Pro vizualizaci společných cílů skupiny.
Zadání aktivity:
"Představte si, že toto školení je strom. Kmen představuje hlavní téma, větve představují dílčí témata a listy představují vaše očekávání od tohoto školení. Napište svá očekávání na papírky, které budeme považovat za listy, a umístěte je na strom."
"Napište na papírky své osobní cíle, kterých chcete během tohoto školení dosáhnout, a umístěte je na strom."
Hermanova mřížka:
Během diskuze o tom, co účastníci vidí - můžete zmínit, že se jedná o optický klam a že mnoho lidí vidí šedé skvrny v průsečících mřížky, ačkoli tam nejsou.
Požádáte je, aby se zamysleli nad tím, proč vidí šedé skvrny v průsečících mřížky.
Můžete podnítit diskusi o tom, jak funguje lidské vnímání a jak se mozek snaží interpretovat vizuální informace.
Stejně tak u dalších obrázků Kůň/Žába, Kruhy
Další nápady na Ice Breaky:
Ukažte si ve dvojicích svou poslední publikovatelnou fotku v telefonu
Popište si navzájem své klíče od bytu
Sdělte “amazing fact”
Z jakého roku máte u sebe minci? A co se v tom roce stalo důležitého?
Co by měl můj život za titulek?
AKTIVITY V PRAXI
SLIDE 9
1. Práce ve dvojicích
Popis použití:
Účastníci jsou rozděleni do dvojic, aby společně pracovali na zadaném úkolu.
Úkoly mohou zahrnovat diskuse, sdílení zkušeností, řešení problémů, hraní rolí nebo vzájemné procvičování dovedností.
Po skončení práce ve dvojicích mohou účastníci sdílet své poznatky s celou skupinou.
Zadání aktivity:
"Vytvořte dvojice a diskutujte o svých zkušenostech s...".
"Ve dvojicích vyřešte následující případovou studii".
"Procvičte si ve dvojicích nově naučenou dovednost".
2. Hledání řešení
Popis použití:
Účastníci jsou vyzváni, aby samostatně nebo ve skupinách hledali řešení zadaného problému nebo situace.
Problémy mohou být reálné nebo simulované, související s tématem školení.
Účastníci mohou používat různé metody hledání řešení, jako je brainstorming, analýza případových studií nebo skupinová diskuse.
Zadání aktivity:
"Představte si, že jste v této situaci. Jaké řešení byste navrhli?".
"Ve skupinách brainstormujte nápady na řešení tohoto problému".
"Analyzujte tuto případovou studii a navrhněte optimální řešení".
3. Digitální nástroje
Popis použití:
Využití digitálních technologií k podpoře interaktivity a zapojení účastníků.
Nástroje mohou zahrnovat interaktivní tabule, online kvízy, hlasovací systémy, sdílené dokumenty nebo platformy pro online spolupráci.
Digitální nástroje mohou být použity pro prezentace, diskuse, hlasování, sdílení informací nebo skupinovou práci.
Mentimeter: www.mentimeter.com
Umožňuje vytváření anket, kvízů, word cloudů a dalších interaktivních prvků, které zapojují studenty a získávají okamžitou zpětnou vazbu.
Kahoot!: kahoot.com
Hravá platforma pro vytváření kvízů a her, která motivuje studenty k aktivní účasti a soutěžení.
Miro: miro.com
Online platforma pro vizuální spolupráci, brainstorming, plánování a workshopy.
Wordwall: wordwall.net
Tento online nástroj nabízí celou řadu rozmanitých aktivit vhodných pro výuku. Můžete vytvořit křížovku, osmisměrku nebo kvíz.
Nearpod: nearpod.com
Nearpod je online nástroj, v němž můžete tvořit interaktivní prezentace, do kterých lze vložit různý obsah. Pohodlně na jednom místě tak vytvoříte lekci, v níž na začátku například položíte otázku a studenti k ní formou brainstormingu zveřejňují své nápady.
Zadání aktivity:
"Odpovězte na otázky v online kvízu".
"Použijte hlasovací systém k vyjádření svého názoru".
"Spolupracujte na sdíleném dokumentu a vytvořte prezentaci".
4. Prezentace
Popis použití:
Účastníci prezentují své poznatky, nápady nebo řešení před ostatními účastníky.
Prezentace mohou být individuální nebo skupinové, ústní nebo vizuální.
Po prezentaci může následovat diskuse nebo zpětná vazba od ostatních účastníků.
Zadání aktivity:
"Připravte si prezentaci na téma...".
"Ve skupinách vytvořte prezentaci s návrhem řešení".
"Prezentujte své zkušenosti s...".
5. Karty a hry
Popis použití:
Využití karet a her k interaktivnímu procvičování dovedností a upevňování znalostí.
Karty mohou obsahovat otázky, pojmy, obrázky nebo situace, které účastníci řeší. Mohou to být např. koučovací karty.
Hry mohou být didaktické nebo simulační, zaměřené na procvičování konkrétních dovedností.
Zadání aktivity:
"Rozdělte se do skupin a zahrajte si didaktickou hru".
"Použijte karty k procvičení nových pojmů".
"Zahrajte si simulační hru a aplikujte naučené dovednosti".
6. Peer feedback
Popis použití:
Účastníci si navzájem poskytují zpětnou vazbu na své výkony, nápady nebo řešení.
Zpětná vazba může být písemná nebo ústní, individuální nebo skupinová.
Peer feedback se zaměřuje na konstruktivní hodnocení a návrhy na zlepšení.
Zadání aktivity:
"Poskytněte svému kolegovi zpětnou vazbu na jeho prezentaci".
"Ve skupinách si navzájem poskytněte zpětnou vazbu na své návrhy řešení".
"Použijte formulář pro peer feedback k hodnocení práce svého kolegy".
AKTIVITY V PRAXI OD VÁS
SLIDE 10 a 11
Složte vlaštovku - tak jak si to pamatujete z dětství. Nehledejte návody. Ten komu pak doletí vlaštvoka nejdál zkusí svou techniku skládání vlaštovky naučit ostatní
Komunikace ano / ne pomocí mávátek / semafor
lektor hraje problematické případy
vytváří bezpečné prostředí
Házení pastelkou
Vytvoření týmu ve složení házeč + navigátor + sběrač
Cílem je trefit se do koše k němuž házeč stojí zády dříve než druhý tým
Scénky
ne formou divadelního představení, ale ve dvojicích
pokud veřejně, tak lektor hraje problematické případy
lektor aktivně vytváří bezpečné prostředí
Otevírání témat - Co vás nejvíc štve když … ?
Video ukázky
Otázka pro reflexi “Jaký titulek by měl článek…?”
např “Jaký titulek by měl článek, který by popisoval váš způsob vedení porad?”
TIPY NA ONLINE ZDROJE
SLIDE 12
REFLEXE
SLIDE 13
1. AHA moment
Popis použití:
Účastníci se zamýšlejí nad momenty během školení, kdy zažili "AHA moment" - náhlé pochopení, uvědomění si souvislostí nebo objev nového pohledu na věc.
Účastníci mohou tyto momenty sdílet s ostatními, diskutovat o nich a analyzovat jejich význam.
"AHA momenty" mohou být zaznamenávány individuálně (např. do deníku) nebo sdíleny ve skupině.
Zadání aktivity:
"Zamyslete se nad tím, zda jste během školení zažili nějaký 'AHA moment'. Pokud ano, popište ho a sdílejte s ostatními."
"Zapište si do svého deníku alespoň jeden 'AHA moment', který jste během dne zažili."
"Ve skupinách diskutujte o 'AHA momentech', které jste zažili, a o tom, jak ovlivnily vaše učení."
2. Point - Problem - Plan
Popis použití:
Účastníci reflektují své učení pomocí strukturovaného rámce "Point - Problem - Plan".
Point: Účastníci identifikují klíčové body , myšlenky nebo poznatky, které si ze školení odnášejí.
Problem: Účastníci identifikují problémy, výzvy nebo nejasnosti, kterých se obávají v praxi.
Plan: Účastníci si stanoví plán, jak budou získané poznatky využívat v praxi, jak budou řešit identifikované problémy a jak budou pokračovat ve svém učení.
Zadání aktivity:
"Použijte rámec 'Point - Problem - Plan' k reflexi svého učení během tohoto školení."
"Vytvořte si individuální 'Point - Problem - Plan' a sdílejte ho s ostatními."
"Ve skupinách diskutujte o 'Point - Problem - Plan' a vzájemně se inspirujte."
3. Digitální cesta
Popis použití:
Využití digitálních technologií k podpoře reflexe a zapojení účastníků.
Nástroje mohou zahrnovat interaktivní tabule, online kvízy, hlasovací systémy, sdílené dokumenty nebo platformy pro online spolupráci.
Mentimeter: www.mentimeter.com
Kahoot!: kahoot.com
Miro: miro.com
Wordwall: wordwall.net
Nearpod: nearpod.com
Zadání aktivity:
"Odpovězte na otázky v online kvízu".
"Použijte hlasovací systém k reflexi školení".
"Spolupracujte na sdíleném dokumentu a vytvořte prezentaci".
4. Pohled do budoucna
Popis použití:
Účastníci se zamýšlejí nad tím, jak budou získané poznatky a dovednosti využívat v budoucnu.
Účastníci si stanovují konkrétní cíle a kroky, které jim pomohou aplikovat naučené v praxi.
Účastníci mohou sdílet své "pohledy do budoucna" s ostatními a vzájemně se inspirovat a podporovat.
Zadání aktivity:
"Zamyslete se nad tím, jak budete získané poznatky a dovednosti využívat ve své práci nebo osobním životě."
"Stanovte si alespoň tři konkrétní cíle, kterých chcete dosáhnout díky tomuto školení."
"Ve skupinách sdílejte své 'pohledy do budoucna' a vzájemně se inspirujte."
"7 návyků skutečně efektivních lidí" – Stephen R. Covey – Klasika v oblasti osobního rozvoje a vedení. Skvělý zdroj praktických návyků, které můžete využít i při školeních.
"Psychologie přesvědčování" – Robert B. Cialdini – Základy přesvědčovacích technik a práce s lidským chováním, ideální pro kurzy zaměřené na komunikaci a prodej.
"Odemykání potenciálu" – Michael Bungay Stanier – Praktické rady pro kouče a lektory, jak pomáhat lidem rozvíjet se efektivně.
Coursera (www.coursera.org) – Kurzy na témata jako leadership, komunikace nebo management od univerzit a odborníků z celého světa.
Udemy (www.udemy.com) – Široká nabídka kurzů v oblasti soft skills, vedení týmů a prezentačních dovedností.
Session Lab (www.sessionlab.com) - Nástroj pro tvorbu workshopů a tréninků, který umožňuje sdílení a zároveň nabízí inspiraci na různé aktivity.
LinkedIn Groups – Připojte se k relevantním skupinám, jako jsou "Training and Development Professionals" nebo "Learning and Development Network". A hlavně sledujte stránku Top Vision. :)
Think With Google (www.thinkwithgoogle.com) – Trendy a data, která můžete využít při vytváření školení na míru.
OffBeat mapa trendů (zde) - pravidelný zdroj dat a inspirace o trendech v oblasti L&D.